Uncertain future in an unfathomable world: Political profitability of memes in times of COVID-19

Authors

  • Sandra Iturrieta Olivares Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Jonathan Franco Araya Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Abstract

The discussions about the culture of success in neoliberal societies that mandates the individual management of uncertainty, fear of the future and existential overwhelm, were abruptly colored by the arrival of COVID-19, placing such emotions in an even more prominent place. A means of expressing these emotions are memes, which play a catalytic role, as well as being cultural and discursive units whose contents could be politically profitable. This article discusses this by analyzing some of these publications on social networks, proposing that such contents represent fields in dispute for contemporary social sciences.

Keywords:

Internet memes, subjectivities, political profitability of fear

Author Biographies

Sandra Iturrieta Olivares, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Doctora en Ciencias Sociales, Universidad de Granada, España. Postdoctorada en el estudio de las ideas, Instituto de Estudios Avanzados, Universidad de Santiago de Chile. Magíster en el análisis de los problemas sociales de las sociedades avanzadas, Universidad de Granada, España. Académica Escuela de Trabajo Social, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile. Correo electrónico: sandra.iturrieta@pucv.cl

Jonathan Franco Araya, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Estudiante de pregrado, Escuela de Trabajo Social, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile. Ayudante de Cátedra Métodos de Investigación para Trabajo Social I, Escuela de Trabajo Social, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile. Integrante del Núcleo Semilla correspondiente al Núcleo de Investigación sobre el Presente y Futuro de las Profesiones de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile. Correo electrónico: jonathanfrancoaraya@gmail.com